Sufi Hatinya, Jundi Peribadinya

Mulaqah Fasilitator-fasilitator Al-Jazary

Latest topics

» Marhalah Hubungan
Tue Jun 29, 2010 3:09 am by ustazshah

» lifeline 4 gaza... apa peranan kita??
Sat May 22, 2010 11:32 pm by ustazshah

» kenapa bawak islam mesti ada tentangan??? - isu dr asri
Thu Nov 05, 2009 5:26 am by ustazshah

» Umana' tak berjalan?
Fri Sep 18, 2009 11:57 pm by ad13

» komik penghayatan Ummah dan daie
Sat Sep 12, 2009 7:13 pm by ustazshah

» permasalahan ummah zaman sekarang
Sat Sep 12, 2009 6:58 pm by ustazshah

» Sesiapa yang kurang pengetahuannya dalam ilmu Selepas Effect!!!?
Sat Sep 05, 2009 10:11 pm by SirrulAsrar

» RAMADHAN thread ver. 1430
Thu Sep 03, 2009 9:29 pm by Mokhtar

» Hizbut Tahrir......apa pendapat antum?????
Mon Aug 31, 2009 4:57 pm by ustazshah

Navigation

Navigation

Affiliates

free forum

Affiliates

free forum


    Program J-QAF

    Share
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Program J-QAF

    Post by ilman92 on Thu Jun 25, 2009 11:40 pm

    Assalamualaikum WBT...

    Sebagai permulaan perbincangan,
    jom bincang tentang program J-QAF~

    Apa maksud J-QAF?
    Jil QurAn Farid - Generasi Al-Quran yang Unik...

    Program ni akan diadakan pada 17, 18 & 19 Julai...
    memandangkan mudir dah luluskan,
    maka satu "ToT" akan diadakan seminggu sebelum tu
    iaitu pada 11 & 12 Julai...
    so minta semua fasi beri kerjasama lah, insyaAllah.

    Persiapkan diri antum dgn tajwid yang mantap,
    fikrah yang jelas,
    n pemahaman ttg Generasi Al-Quran yang Unik...

    apa2 soalan sila tanya di topik ni...
    wallahua'lam~


    Last edited by ilman92 on Tue Jun 30, 2009 5:48 pm; edited 3 times in total

    Guest
    Guest

    salam.....

    Post by Guest on Fri Jun 26, 2009 2:56 am

    ana nak tanye sikit la....
    sebenar3nyer, j-qaf tu apa sebenarnyer?
    adakah fesi yg tubuhkan j-qaf tu ataw..
    ada organisasi lain yang tubuhkan j-qaf tu cuz..
    ana x penah dengar la...
    terangkan secara mendalam sikit.... scratch
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ilman92 on Fri Jun 26, 2009 3:03 am

    jQAF yang orang duk biasa cakap tu is
    Program Jawi, al-Quran, Bahasa Arab & Fardhu Ain...

    Tapi jQAF kita ni,
    ust shah yang bagi nama,
    "Jil QurAn Farid"
    or generasi al-Quran yg unik...\
    iaitu generasi sahabat Rasulullah yg awal dulu..

    mcm yg pc solahuddin sebut,
    antara ciri mereka ni ialah:
    - mengambil hanya al-Quran sbg sumber
    - "instruction is for action"
    - memutuskan hubungan dgn jahiliah scr total

    so antara matlamat kita dgn kempen n program ni ialah
    supaya pelajar2 kita (termasuk kita) memenuhi ketiga-tiga ciri di atas...

    program ni anjuran fasi,
    kempen dah mula dari mesyuarat hari tu,
    kemuncaknya 17-19 hb nnt lah.

    wallahua'lam.

    Guest
    Guest

    Re: Program J-QAF

    Post by Guest on Fri Jun 26, 2009 3:07 am

    owh, so j-qaf ni fesi yg tubuhkan,
    tu je ana nak taw,
    ingatkan dari organisasi lain,
    maaf la.... ana jarang datang meeting,

    syukran...
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ilman92 on Fri Jun 26, 2009 3:09 am

    -OFF-TOPIC-
    afwan,
    xpe, ni la tujuan forum ditubuhkan...
    org yg xdpt hadir meeting pun boleh keep up dgn perkembangan kelab...
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 28
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ustazshah on Sun Jun 28, 2009 2:38 am

    bismillah.. jazakumullah kerana menubuhkan dan membuat perbincangan disini...
    jika ingin berbicara berkenaan J-QaF.....

    Jailun Quranul Farid adalah sebuah cita-cita, sebuah impian dan sebuah tujuan dalam kehidupan..
    selalunya kita dengar J-QaF ni ada kaitan ngan kelas Al-Quran pemulihan dan kelas khusus bahasa arab dan jawi ... akan tetapi bagi ana.. ana dapat sesuatu dengan kalimah J-qaf ni...

    hajat dihati ini ingin mengembalikan kenangan tarbiyyah di zaman Generasi al-Quran yang Unik, walaupun diri ini tidak pernah kesana.. tapi,,,, disebabkan kerinduan dan terlalu cinta kepa Allah Rasulnya bserta sahabat2nya....... hati ini brbicara... bilakah masanya untuk diri ini merasai kehidupan dizaman itu.....

    J-Qaf adalah pnyelesaian segala2nya,,

    namun.... sebenarnya... ana nak tukar nama J-QaF ... tapi ana tak tau nak letak nama apa... mintak tolong sangat2 fasi cadangkan nama....

    Guest
    Guest

    Re: Program J-QAF

    Post by Guest on Sun Jun 28, 2009 2:43 am

    J-QAF ni pun dah sedap dah..... x yah tukar-tukar... Very Happy
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 28
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ustazshah on Sun Jun 28, 2009 10:39 am

    matlamat ana nak tukar nama 2 adalah,,,, ana tak nak orang pk, kita ciplak idea dorg.. walaupun sekadar nama manusia boleh berbalah...
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ilman92 on Sun Jun 28, 2009 5:19 pm

    nama ke...
    ana rasa xda masalah... sbb maksud kita lain...
    lgpun drg buat jQAF, kita buat J-QaF.
    tapi kalau nak tukar nama, ana ada bbrp cadangan...
    1. UniQ (unique quranic generation)
    2. GenQ (lebih kurang)
    3. Gen-HAQ (Generasi yg Hidup dgn Al-Quran)

    wallahua'lam.


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!
    avatar
    IkhWan MusLiM
    Sultan Al-Ijtihad

    Male Lokasi : Gombak,Tmn Melewar
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 19
    Tarikh daftar : 26/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by IkhWan MusLiM on Sun Jun 28, 2009 7:20 pm

    bgi ana mana2 nama ok...
    yg penting 'dalam' J-Qaf nie....
    semoga Allah permudahkan kerja2 kita....
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 28
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ustazshah on Sun Jun 28, 2009 8:22 pm

    eh! ana rasa acap nyer pendapat k gak... UniQ.. hehehehhe mantap... cadangan yang cukup2 bernas!
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ilman92 on Sun Jun 28, 2009 8:46 pm

    apa2 pun boleh ustaz... Smile
    bila nak buat perjumpaan lg?
    mgu depan punya depan lagi punya tot jd x?


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 28
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ustazshah on Sun Jun 28, 2009 9:02 pm

    tot mmg akan ada... esok baru bincang.. aduhai.. demam lak arini..
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ilman92 on Tue Jun 30, 2009 5:49 pm


    maklumat lanjut, sila layari http://aljazary.blogspot.com


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Program J-QAF

    Post by ilman92 on Wed Jul 01, 2009 12:25 am

    MAKLUMAN

    *****

    Program ini dah ditukar namanya menjadi:

    UniQ

    Satu forum khas untuk program ini telah diwujudkan,
    maka semua perbincangan akan dilakukan di:

    http://fasilitator.forumotion.net/bicara-uniq-f8/

    TOPIK DIKUNCI.


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!

    Sponsored content

    Re: Program J-QAF

    Post by Sponsored content


      Current date/time is Thu Oct 19, 2017 11:24 am