Sufi Hatinya, Jundi Peribadinya

Mulaqah Fasilitator-fasilitator Al-Jazary

Latest topics

» Marhalah Hubungan
Tue Jun 29, 2010 3:09 am by ustazshah

» lifeline 4 gaza... apa peranan kita??
Sat May 22, 2010 11:32 pm by ustazshah

» kenapa bawak islam mesti ada tentangan??? - isu dr asri
Thu Nov 05, 2009 5:26 am by ustazshah

» Umana' tak berjalan?
Fri Sep 18, 2009 11:57 pm by ad13

» komik penghayatan Ummah dan daie
Sat Sep 12, 2009 7:13 pm by ustazshah

» permasalahan ummah zaman sekarang
Sat Sep 12, 2009 6:58 pm by ustazshah

» Sesiapa yang kurang pengetahuannya dalam ilmu Selepas Effect!!!?
Sat Sep 05, 2009 10:11 pm by SirrulAsrar

» RAMADHAN thread ver. 1430
Thu Sep 03, 2009 9:29 pm by Mokhtar

» Hizbut Tahrir......apa pendapat antum?????
Mon Aug 31, 2009 4:57 pm by ustazshah

Navigation

Navigation

Affiliates

free forum

Affiliates

free forum


    permasalahan ummah zaman sekarang

    Share
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 27
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    permasalahan ummah zaman sekarang

    Post by ustazshah on Mon Aug 31, 2009 4:48 pm

    bismillah.. pada masa sekarang, permasalahan-permasakahan ummah telah berlaku dalam masyarakat kita...permasalahan ini membuatkan kita sedar akan hakikat keperluan kita dalam masyarakat.... keperluan untuk memberi kefahaman islam yang jelas
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 27
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: permasalahan ummah zaman sekarang

    Post by ustazshah on Sat Sep 05, 2009 7:46 pm

    hari ini ana berbincang dengan seorang sahabat...sila baca...

    abudujanah_89: Islam yang tidak terancang akan dijatuhkan oleh kekufuran yang terancang-saidina ali
    zack_mtid: xpa.. dah wak kanta siap2
    abudujanah_89: baguih2.. jadi detective conan kat sana..
    zack_mtid: 2 la.. conan melayu p sana
    abudujanah_89: hahhaha... weh... kat sana nanti anta masuk u kat mana?
    zack_mtid: yasrmouk sama syed
    abudujanah_89: anta gi sana cari kawan ana kat san... mantap beb..
    zack_mtid: yaka?
    abudujanah_89: herm... nanti ana bagi alamat ..
    zack_mtid: insyallah.. jgn duk umno pas sudah, bawah 21 xbleh lg.. haha
    zack_mtid: ok...
    abudujanah_89: hahah. tak der nyer.. kita tak amik mana2 ihak... kita amk islam.. tugas menjelaskan kepada masyarakat berkenaan islam yang sempurna
    abudujanah_89: realiti masyarakat tak memahami islam yang syumul... pas r umno, sama saja..\
    abudujanah_89: dua2 kita kena jelaskan balik.. tapi ilmu kat dada tak leh kosonglah..
    abudujanah_89: kena jadi ulamak gak lah yer..
    abudujanah_89: heheh
    zack_mtid: haha.. nk perang kena latih ilmu perang dulu..
    abudujanah_89: yup.. pandai gak anta yer....
    abudujanah_89: tapi jangan lupa..
    abudujanah_89: sekarang kita belajar ilmu untuk ajar manusia dan diri kita tentang islam..
    abudujanah_89: tapi..
    abudujanah_89: ada gak yang belajar ilmu untuk menyesatkan manusia...
    abudujanah_89: ini amaran yang Allah kuarkan dalam surah baqarah
    zack_mtid: quran kn x pernah salah..
    abudujanah_89: yup... apa yang Allah kata betul! itu mmg betul! apa yang Allah kata silap itu silap!... itulah tugas kita...
    abudujanah_89: kita kena bagi kefahaman kepada masyarakat...
    abudujanah_89: orang Tabik plajar lulusan timur tenga ni..
    zack_mtid: yaka?
    abudujanah_89: herm! kat jordon pon orang salute student melayu
    zack_mtid: mssing2 ada matlamat.. ana nk capai matlamat ana dulu
    abudujanah_89: apa matlamat anta?
    zack_mtid: matlamat ana?!
    zack_mtid: mudah ja..
    abudujanah_89: yup... 2 pon kalau anta sudi kongsi
    zack_mtid: apa yang ana dimukallafkan
    abudujanah_89: herm...
    abudujanah_89: kurang jelaslah
    zack_mtid: bila tuhan baligh kan aanta, ap yang di wajibkan pada anta?
    zack_mtid: aanta bla dh baligh kan mukaalaf tu
    abudujanah_89: yerlah... seorang mukallaf, banyak keje nya.....
    abudujanah_89: anta jelaskanlah.. apayan anta nak..
    abudujanah_89: ??
    abudujanah_89: ???
    BUZZ!!!
    zack_mtid: kita di mukallafkan dgn islam
    abudujanah_89: so?
    zack_mtid: dan itulah matlamat kita..
    abudujanah_89: anta jelaskan sikit berkenaan matlamat anta ni
    zack_mtid: matlamat kita semua sama.. islam sbg addin
    abudujanah_89: the way of life..
    abudujanah_89: yer.. bila kta mahukan islam sebagai cara hidup....
    zack_mtid: tetapi dalam masyrakat kita terlampau kemaruk dan agresif degan parti lebih dari islam
    abudujanah_89: kita tak bleh berlngah...
    abudujanah_89: yer.. semangat kepartian telah memakan nilai2 islam sedikit demi sedikit..
    zack_mtid: tahu.. tapi islam mengajar u tuk merancang
    abudujanah_89: syed qutb membayangkan dirinya berada diatas sebuah bukit dan dibawah bukit sana, ada kanak2 yang sedang memegang pisau.... itulah masyarakat islam....
    abudujanah_89: remaja kita didodoikan dengan nilai bukan islam...
    abudujanah_89: tetapi, kita masih duduk senang lenang di bantal yang empuk..
    abudujanah_89: satu hari, abbas asisi menangis teresak2 kerana melihat masyarakat yang hancur kerana mengambil cara hidup yang lain, selain islam... kemudian hassan al-banna berkata:.. baru sekarag engkau mengetahui erti DAKWAH...
    zack_mtid: bagi an, ana tidak suka kita berjuang, kita mesti tegakkan islam!!
    zack_mtid: itu yg selalu dilaungkan bukan?
    abudujanah_89: islam tidak ditegakkan dengan semangat semata...
    zack_mtid: tapi padahal apa pun xtau
    abudujanah_89: tapi islam ditegakkan atas tunjang yang kukuh
    zack_mtid: tapi itu yg berlaku sekarang
    zack_mtid: kita ajar anak2 kita umno jahat
    zack_mtid: pas baik
    abudujanah_89: .......................................................................... ini lah masyarakat kita...
    zack_mtid: ajak berarak dan sebagainya amat bertentangn dgn islam
    abudujanah_89: sebenranya... kita kena satu kan atas nama islam...
    zack_mtid: ana lebih suka, mengkaji, belajar dan menganalisa sebelum buat keputusan.. ini masa kita berfikir..
    abudujanah_89: inilah yang terjadi apabila Al-Quran difahami dengan nafsu....
    zack_mtid: ana tidak sehebat anta, ana perlukan masa dalam berfikir
    zack_mtid: ya, islam mesti di tegakkan
    abudujanah_89: cara anta 2lah yang sepatutnya ada dalam semua jiwa2 pemuda pemudi sekarang!
    abudujanah_89: kita kaji islam...
    zack_mtid: tap islam bagaimn yg masyarakat malaysia ni faham?
    zack_mtid: apa ygng kita dan org luar faham amat berbeza
    zack_mtid: kita nak bgnkan islam mesti ada ilmu dalam pelbagai bidang
    abudujanah_89: sebenarnya... kebanyakkan kita hanya ada SEMANGAT!!! tapi tidak disertai dengan KEIMANAN...
    zack_mtid: cohtoh, kita nkkan islam, tp dari sudut pembangunn kita mundur
    zack_mtid: [peoerangan kita mundur
    zack_mtid: ekonomi dan sebagainya,
    zack_mtid: islam itu syumul
    zack_mtid: bergerak dalam satu pemikiran tapi dalam pelbagi bidang
    zack_mtid: islam itu hebat, tapi kiat yg lemahkan dia..
    abudujanah_89: bila islam ditegakkan dengan amanah, segala2nya akan mengikut islam....
    zack_mtid: org tidak hormat pada islam kerana org beranngapan islam itu mundur
    zack_mtid: sedangkan kalu kita lihat bangsa arab boleh bertamadun dengan danya islam
    zack_mtid: barat menjadi bertamadun kerana melaksanakan apa yg islam rencanakan
    zack_mtid: kita tidak
    zack_mtid: dari kebersihan kita jauh ketinggalan
    zack_mtid: dari egi politik
    zack_mtid: dari segi ekonomi dan sebagainya
    zack_mtid: kita harus ada ilmu dalam pelbagi bidang baru kita boleh untuk memartabatkan islam dizaman ini
    zack_mtid: zaman ini lebih memerlukan mentaliti muslim yng hebat
    abudujanah_89: Akhi....... kita kena menjadi Ajen islam...
    abudujanah_89: menjelaskan islam dalam masyarakat..
    abudujanah_89: kta ada sahabat2 yang belajar medic
    abudujanah_89: engine
    abudujanah_89: kulinary,
    abudujanah_89: army
    abudujanah_89: n lain2
    zack_mtid: bukan sekadar berceramah isu agama, tap cra pentadbiran tidak mengikut islam
    zack_mtid: dan sebagainya..
    abudujanah_89: kita jelaskan islam kepada mereka..
    abudujanah_89: insyaAlla jika mereka memahami..
    zack_mtid: tapi perlukan kepakaran org yg belajar lughah
    abudujanah_89: kita akan mampu mendapatkan khilafah..
    abudujanah_89: yer.. kita..
    zack_mtid: kerana mereka mahir dalam berbahasa..
    abudujanah_89: amik semua bidang
    abudujanah_89: anta tahu..
    abudujanah_89: kita kena ibaratkan diri kita dan sahabat2 lain
    abudujanah_89: umpama
    abudujanah_89: 5 jari
    abudujanah_89: setiap jari tdak sama..
    zack_mtid: tapi, ana tidak mahu politik yang cetek pas dan umno ni, menjejaskan matlamat
    abudujanah_89: tetapi berada dalam satu organisasi yang sama
    abudujanah_89: yup!
    zack_mtid: tu waktu di BTN ana x ambik kisah sangt kerana ana tahu apa yg ana nak
    abudujanah_89: sebenarnya.. bila kita masuk dalam dunia dek=mokrasi acuan manusia ni... kita kena ada prinsip
    abudujanah_89: kita mesti merasa benci dengan sistem ini..
    abudujanah_89: inilah sistem demokrasi yang merosakkan kita..
    abudujanah_89: kita kena ubah sistem ini.
    abudujanah_89: sistem ini yang memecah belahkan kita..
    abudujanah_89: sistem ini yang merosakkan pemikiran kita..
    abudujanah_89: epercayalah... selagi sistem demokrasi dijalankan di malaysia.. islam tidak akan ditegakkan
    zack_mtid: tau pun tapi ini bukan masa kita lg untuk menentang
    zack_mtid: lihat dan kaji
    zack_mtid: itulah mahasiswa
    zack_mtid: setuju
    abudujanah_89: akhi... kita kena ada perasaan benci itu....
    zack_mtid: tp bg masa untuk diri anta untuk belajar lg cara pemerintahan dan pentadbiran islam
    abudujanah_89: benci ini adalah ibadah..
    abudujanah_89: tapi luahan benci itu tidak perlu diwar2kan kepada orang yang tak memaami
    zack_mtid: ya, benci mmg patut, terburu2 jg tidak patut
    abudujanah_89: akhi.... dulu ana dapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran di mesir..
    abudujanah_89: ana tolak....
    abudujanah_89: mmg sedih..'
    abudujanah_89: tapi ana lebih sedih jika ana tak dapat memberi kefahaman yang jelas kepada masyarakat tentang islam..
    abudujanah_89: islam adalah keseluruhan...
    abudujanah_89: pada ana..
    abudujanah_89: ana akan ke mesir dan amik seberapa banyak ilmu disana,
    abudujanah_89: biar sampai phd
    abudujanah_89: pulang ke malayysia dengan susunan dakwah yang tersusun.]
    zack_mtid: baik, zaman baginda setiap bidang menjadi medan dakwah
    abudujanah_89: beri kefahaman tentang islam...
    zack_mtid: bukan hanya berceramah
    zack_mtid: perubatan pun medan dakwah..
    abudujanah_89: kadang2 orang tak mampu bercakap.. tetapi mampu BEKERJA..
    zack_mtid: arkitek pun medan dakwah
    zack_mtid: memasak pun medan dakwah..
    abudujanah_89: akhi....
    abudujanah_89: bila kita melihat semua bidang ada kmamuan dalam dakwah..
    abudujanah_89: apa resolusi kita???
    abudujanah_89: ................kita kena satukan kefahaman...
    abudujanah_89: mungkin sekarang kita tak perlu bertekak dengan veteran...
    abudujanah_89: tapi,,,, kita kumpulkan pemuda2...
    abudujanah_89: kita satukan dalam objektif.. "mukmin, sufi hatinya, jundi peribadinya"
    abudujanah_89: kita jelaskan Al-Quran sepertimana yang difahami oleh Rasulullah dan Para sahannbat
    zack_mtid: setuju, tp bukan sekarang resolusinya, tapi nanti.. masanya akan tiba..
    zack_mtid: setuju
    abudujanah_89: akhi...kita tak sempat menunggu....
    abudujanah_89: kita satukan sekarang..
    abudujanah_89: bila kefahaman sudah jelas..
    abudujanah_89: maka, kita akan jadi mukmin yang terbaik....
    abudujanah_89: kalau kita nak tunggu ilmu betol2 mantap... bila kah masa itu??
    abudujanah_89: pemuda yang jelas fikrahnya, tidak akan membuat sesuatu tanpa bual bicara.
    abudujanah_89: akhi...
    abudujanah_89: kalau kita tinggalkan tanggungjawab ini.. kita nak biarkan siapa yang amik?
    abudujanah_89: pas yang hanya melaungkan islam itu sajakah?
    abudujanah_89: r umno yang tersilap faham dengan islam itu kah?
    abudujanah_89: kita nak tunggu siapa akhi/......
    abudujanah_89: pemuda2 kita dirosakkan saat kita melepaskan mereka..
    abudujanah_89: Allah akan tanya kita Akhi...
    abudujanah_89: Apa kita nak jawap??
    zack_mtid: bukan sekarang... masanya akan tiba..
    zack_mtid: masanya akan tiba...
    abudujanah_89: akhi... kita kena gerakan dakwah ini....
    abudujanah_89: kita adalah pemuda..
    abudujanah_89: adakah rasulullah menunggu?
    abudujanah_89: adakah sahabat menunggu?
    abudujanah_89: kita kena bersatu akhi....
    abudujanah_89: kita buat apa yang kita mampu..
    abudujanah_89: kita beri kefahaman..
    abudujanah_89: kefahaman,,,
    abudujanah_89: kefahaman...
    abudujanah_89: kfahaman..
    abudujanah_89: adakah kita takut dengan cabaran?
    zack_mtid: masanya akan tiba...
    abudujanah_89: Rasulullah dibaling batu... hanya kerana mahu menegakkan kalimah ini..
    zack_mtid: kita nak satukan fikrah??
    abudujanah_89: anta tak mahu bersatu??
    zack_mtid: apa uslub kita?
    zack_mtid: apa cara anta?
    abudujanah_89: kita kena satu kan fikrah!
    abudujanah_89: uslub kita adalah uslub rasulullah
    zack_mtid: ingat mat2 rempit nk dengar ckp anta?
    zack_mtid: mat2 lepak?
    zack_mtid: kaki game?
    abudujanah_89: kita tak perlu jelaskan kepada mereka!
    abudujanah_89: ana , anta dan sahabat2 kita
    zack_mtid: perlu jelaskan dengan bercara
    zack_mtid: apa cara anta?
    abudujanah_89: kita ada kemampuan..
    zack_mtid: ajak mat rempit?
    abudujanah_89: inilah uslubnya....
    zack_mtid: anta ingat dikalangan mat rempit xda pemimpin?
    abudujanah_89: DAKWAH DAN TARBIYYAH!
    zack_mtid: Dakwah??
    zack_mtid: Cara Anta Berkesan?
    abudujanah_89: mereka adalah masyarakat yang dirosakkan oleh jahiliyyah
    abudujanah_89: ana yakin.. keran itu dijanjikan Allah
    zack_mtid: nk pgl org degnar cakap anta?
    abudujanah_89: ini bukan cara ana...
    zack_mtid: mampukah?
    abudujanah_89: ini cara Rasulullah
    zack_mtid: atau nakka depa dengar
    abudujanah_89: kita dalam Ghurbah Thaniyyah
    zack_mtid: bek depa merempit dari mendengar
    abudujanah_89: sahabat2 kita akhi..
    abudujanah_89: akhi.. kita lupakan mat rempit sebentar..
    abudujanah_89: kita lihat sahabat kita yang banyak potensi..
    zack_mtid: seperti yg ana bg tau, matlamat sma, tapi ideologo kita masih berbeza..
    abudujanah_89: kita bersatu..
    abudujanah_89: kita dudk satu meja...
    zack_mtid: kita lupakan mat rempit?
    abudujanah_89: akhi............
    zack_mtid: bg tau ana pemuda yg plg byk dal;am golongan man?
    abudujanah_89: satu hari ada seorang ulamak berkata....
    zack_mtid: pemuda yg belajar byk mn?
    zack_mtid: melepak byk mn?
    abudujanah_89: akan ku kumpulkan segolongan pemuda..
    abudujanah_89: akan ku tutupi mereka dengan tabir..
    abudujanah_89: dan aku fahamkan mereka dengan slam..
    abudujanah_89: setelah mereka memahaminya..
    abudujanah_89: akan ku buka tabir2 itu..
    abudujanah_89: akan ku lepaskan mereka kedalam masyarakat yang kukasihi ini..
    abudujanah_89: supaya mereka dapat bersatu...
    abudujanah_89: menjelaskan islam kepada masyarakat..
    abudujanah_89: akhi...
    abudujanah_89: islam perlukan orang yang mampu membawa tugasan dakwah..
    abudujanah_89: islam itu sebuah cara hidup yang menjadikan Allah sebagai Illah
    abudujanah_89: Rasulullah sebagai ikutan..
    abudujanah_89: kita dalam Ghurbah!!!
    abudujanah_89: kita dalam jahiliyya ke2..
    abudujanah_89: masyarakat lari dari islam..
    abudujanah_89: masyarsakat tidak memahami islam..
    abudujanah_89: jahiliyyah hari ini lebih teruk dari zaman rasulullah..
    abudujanah_89: cara apa lagi yang lebih baik dari cara yang ditunjuki oleh Allah dan Rasul Ny?
    abudujanah_89: Rasulullah mengambil masa 3tahun untuk mencari kekuatan FIKRAH....
    abudujanah_89: kekuatan itu yang kita kumpulkan..
    abudujanah_89: "perbaiki diri kamu, dan ajak orang Lain"
    abudujanah_89: kita nak menjadi pemuda yang soleh dan boleh mensoleh kan orang lai,,,
    abudujanah_89: akhi.. anta tahu, ana sayangkan anta dan sahabat2 kita yang lain..
    abudujanah_89: inilah yang dinamakan kekuatan Ukhuwwah..
    zack_mtid: ana setuju.. tapi ini bukan masa yng sebaiknya lg bg ana..
    abudujanah_89: akhi.... anta belajar dan faham kan islam dengan sebaiknya...
    abudujanah_89: apa anta nak buat bila kemungkaran didepa mata??
    abudujanah_89: apa anta nak buat bila manusia menjalankan hukum selain hukum Allah?
    abudujanah_89: ingat tak pesanan Rasulullah??
    zack_mtid: nabi pun dh bg panduan, bla berlaku kemungkaran kalau mampu tegur guna tanga, x mampu guna lidah, x mampu tegur dalam hati
    zack_mtid is typing a message.
    zack_mtid: ana x mampu lg, kecuali dgn hati
    abudujanah_89: tapi adakah setakat itu sahaja.... dan kita tak mencari langkah untuk mencegah dengan cara lain...????
    abudujanah_89: ini strategi akhi..
    abudujanah_89: Dakwah dimulai dari lahirnya sekelompok orang yang SADAR dan INSAF, serta yakin
    akan tugas mereka, disamping IMAN yang tebal kepada Allah SWT. Dakwah
    Rasulullah saw dibantu oleh para sahabah yang memiliki jiwa PENGORBANAN yang
    tinggi untuk jalan Allah

    abudujanah_89: Di dalam makna ini, Imam Al-Banna menjelaskan:

    "Pembentukan suatu ummah, pendidikan suatu bangsa, pencapaian cita-cita,
    dan pendukungan prinsip memerlukan kekuatan jiwa yang besar dari ummah atau
    bangsa yang ingin mencapai cita-citanya itu. Kekuatan jiwa yang terjelma dalam
    kemauan yang kuat dan tak mengenal lemah; kesetiaan yang terpadu, tak mudah
    terpengaruh, dan tak kenal uzur; memiliki pengorban an yang tinggi yang tak
    terhalang oleh perasaan tamak
    abudujanah_89: Seperti di tegaskan dalam Al-Quran ayat 110 Surah Al Imran maksudnya:-
    Kamu adalah sebaik-baik ummah dikeluarkan untuk manusia seluruhnya, kamu
    memerintah (menyuruh) kepada ma'aruf dan mencegah mungkar serta kamu
    tetap beriman kepada Allah'

    abudujanah_89: ana solat dulu.. salam

    SirrulAsrar
    Orang Baru
    Orang Baru

    Male Umur : 28
    Bilangan Pos : 2
    Tarikh daftar : 03/09/2009

    Re: permasalahan ummah zaman sekarang

    Post by SirrulAsrar on Sat Sep 05, 2009 9:55 pm

    Alhamdulillah. jarang melihat anak muda berchatting tentang isu ummah. Suatu yang sepatutnya dipupuk kepada muda-mudi.
    Maafkan ana kerana tidak mengenali penulis dan sebahagian besar ahli forum ini. Ana dapat melihat semangat berkobar untuk membawa Islam.

    Ana memahami apa yang cuba disampaikan penulis kepada rakannya, cuma kadang2 terlepas pandang nama dan silap anggap tulisan rakan itu tulisan penulis. *Kalau rajin, bezakan tulisan penulis dan rakan dengan color yang berlainan.


    @ semua:
    Harapnya semua yang kita lakukan berdalil kukuh supaya tidak melakukan perkara sia-sia malahan haram. Mari sama-sama menuntut ilmu fardhu ain. Ummah kekurangan ulama mujtahid terutama di Malaysia. Ana tidak nampak sesiapa lagi yang mampu berijtihad di Malaysia. Sebab itu marilah bersama kita tegakkan Islam mengikut apa yang Rasulullah gariskan. Macamana? jom pergi menuntut ilmu agama. Sebelum Allah tarik ilmu-ilmu itu dari dunia ini. Berapa ramai dah ulama baru-baru ni telah kembali ke rahmatullah. Moga kita dapat makrifatullah.
    avatar
    IkhWan MusLiM
    Sultan Al-Ijtihad

    Male Lokasi : Gombak,Tmn Melewar
    Umur : 24
    Bilangan Pos : 19
    Tarikh daftar : 26/06/2009

    Re: permasalahan ummah zaman sekarang

    Post by IkhWan MusLiM on Sun Sep 06, 2009 2:11 pm

    hmmm....
    perbincangan yang membezakan kita ngan orang lain...
    semoga Allah teguhkan kaki2 kita...
    untuk trus berada atas pelantar ini...

    ciri2 perbincangan yang membangunkan wa' Islam....
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 27
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: permasalahan ummah zaman sekarang

    Post by ustazshah on Sat Sep 12, 2009 6:58 pm

    suatu yang menyedihkan apabila sejak- akhir2 ini, para murabbi awwalun telah meninggalkan kita... namun, tugasan dakwah itu tak pernah hilang.. masyarakat memerlukan sekumpulan manusia yang bersatu mendidik mereka.. kumpulan manusia itu akan merubah dunia mengikut acuan illahi, kumpulan itu juga akan membawa manusia sekalian kepada sebuah penyelesaian ....... penyelesaian dari Kitabullah dan Sunnah Rasulullah..

    inilah yang cuba dilakukan oleh Ahli-ahli dalam forum ini....

    Sponsored content

    Re: permasalahan ummah zaman sekarang

    Post by Sponsored content


      Current date/time is Wed Aug 23, 2017 6:08 pm