Sufi Hatinya, Jundi Peribadinya

Mulaqah Fasilitator-fasilitator Al-Jazary

Latest topics

» Marhalah Hubungan
Tue Jun 29, 2010 3:09 am by ustazshah

» lifeline 4 gaza... apa peranan kita??
Sat May 22, 2010 11:32 pm by ustazshah

» kenapa bawak islam mesti ada tentangan??? - isu dr asri
Thu Nov 05, 2009 5:26 am by ustazshah

» Umana' tak berjalan?
Fri Sep 18, 2009 11:57 pm by ad13

» komik penghayatan Ummah dan daie
Sat Sep 12, 2009 7:13 pm by ustazshah

» permasalahan ummah zaman sekarang
Sat Sep 12, 2009 6:58 pm by ustazshah

» Sesiapa yang kurang pengetahuannya dalam ilmu Selepas Effect!!!?
Sat Sep 05, 2009 10:11 pm by SirrulAsrar

» RAMADHAN thread ver. 1430
Thu Sep 03, 2009 9:29 pm by Mokhtar

» Hizbut Tahrir......apa pendapat antum?????
Mon Aug 31, 2009 4:57 pm by ustazshah

Navigation

Navigation

Affiliates

free forum

Affiliates

free forum


    Hukum Pakai Seluar Jeans

    Share
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ilman92 on Fri Jun 26, 2009 2:02 am

    Assalamualaikum WBT...
    Ana masih tak jelas lagi bab ni...
    Ana dah tanya tiga orang murabbi,
    2 orang kata boleh, seorang kata tak boleh...

    Ana dah konfius,
    boleh terangkan + dalil x?
    avatar
    Fadhli
    Orang Baru
    Orang Baru

    Male Lokasi : Shah Alam
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 8
    Tarikh daftar : 26/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by Fadhli on Sat Jun 27, 2009 12:15 am

    + kalau longgar + ketat
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ilman92 on Sat Jun 27, 2009 8:17 am

    yang kata boleh, dia samakan dgn baju harian...
    kan baju yang kita pakai tiap2 hari ni Rasulullah n sahabat x pakai...
    tp kita pakai gak... baju pejabat, t-shirt...
    pastu dah jadi 'uruf...
    so apa beza jeans dgn pakaian lain...

    yang kata x boleh pakai pula, ikut fiqh da'wah...
    nak tutup pintu fitnah...
    sekarang tgh xtau nak ikut yg mana...
    dah la ade 3 pasang jeans kat rumah ni Razz


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 28
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ustazshah on Sun Jun 28, 2009 2:59 am

    sebenarnya... apa yang kita akai msti ada pautan dengan dakwah, kerana inilah jalan hidup mati kita... jeans bukan lah sebuah isu yang berat bagi seorang daie...

    disekolah2 asrama kebangsaan ... mereka mengharamkan pemakaian jeans... sama jugak dengan sekolah2 kita.. kenapa dan mengapa? itu perlu difikirkan....

    pada pndapat ana yang dhaif ini..... ( boleh amik dan boleh tolak ) kalau sebuah tempat 2 mmg orang ingat bahawa jeans ni akaian orang yang kurang akhlak .. maka kemestian bagi seoran daie untuk melucutkan jeansnya dan bertukar dengan akaian yang sesuai...

    kalo tempat 2 mmg tak kisah... maka, tak mengapa pakai jeans,

    kalau dengan orang kebnyakan pula....ada yang mengatakan okey pakai jeans, n ada plak yang kata... pakai jeans ni tak elok.. maka, kita pilih yan lbih selamat... iaitu tak pakai....

    ingat, kalo semua orang kat sebuah tempat 2 pakai jeans, kemestian bagi kita untuk pakai sbb... Rasulullah S.A.W ada bersabda... jangan kamu pakai pakaian yang pelik...@ lain dari orang lain.....

    dari hukum feqah... kalau pakai seluar yang ketat, jeans r tidak maka ia haram! tak kiralah laki 2 pompuan yang pakai...

    nasihat ana: biarlah apa yang kita pakai itu ada niat Takwin Wa`yun Islami...

    waAllahu `alam
    avatar
    IkhWan MusLiM
    Sultan Al-Ijtihad

    Male Lokasi : Gombak,Tmn Melewar
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 19
    Tarikh daftar : 26/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by IkhWan MusLiM on Sun Jun 28, 2009 8:43 am

    hmmm....ana x penah pkai sluar jeans....
    tpi pendapat ana....
    kita sebagai da'ie mmg kene perihatin psl nie....
    klu dlm kalangan sahabat2 atau anak sahabat2 yg thiqah n bersih....
    mereka mmg pandang slek sape yg pakai jean nie....
    jdi ana yg mmg xpkai....
    sbb dh terdidik dri kcik....
    dgan biah yg x suka sangat dgan jean nie.....
    klu dh terdidik...
    bgi ana yg dhaif nie(walaupun adik sendiri pkai)....
    jean ialah lambang jahiliyah....
    nie cume pendapat....
    bukan fatwa....
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ilman92 on Sun Jun 28, 2009 4:49 pm

    alhamdulillah...
    jazakallah kpd semua,
    especially ustazshah n IkhWan MusLiM sebab menjawab persoalan ana...

    jadi skrg ke tuisyen ana x pakai seluar jeans lg..
    sbb kat situ bukan semua org pakai jeans..
    lgpun biar ada tamayyuz dgn pelajar sekolah luar, kan?
    sbb sahibah kita semua pakai tudung labuh, dah nampak sgt beza..
    so, lelaki mmg susah nak nampak beza, unless kalau ana pakai gamis..
    so mungkin paling kurang ana boleh buat is xpakai suar jeans..

    mungkin pakai kat rumah @ dalam perjalanan gi tempat jauh2 la..
    sebab seluar keras ni selesa sikit pakai dlm kereta Smile


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!
    avatar
    ustazshah
    Khalifah Al-Jazary
    Khalifah Al-Jazary

    Male Lokasi : Sekolah Menengah Ibn Khaldun
    Umur : 28
    Bilangan Pos : 44
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ustazshah on Mon Aug 10, 2009 12:34 am

    ana pon kadang2 suka gak pakai jeans.. tapi tengok biah lah.. kalau semua sahabat.. nampak gharib.. tapi,ana tetap puji kalau kita ngan masyarakat kita tunjukkan personaliti kita seperti berada dengan sahabat...

    heheehe..
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ilman92 on Mon Aug 10, 2009 2:30 am

    skrg ni sluar jeans ana peram dalam rumah aja r... time cuti lepak kat rumah baru pakai.. kalau keluar x pakai.. (selagi boleh r.. kalau dah xbasuh pakaian tggl jeans je la.. Smile


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!
    avatar
    ad13
    Orang Baru
    Orang Baru

    Male Umur : 23
    Bilangan Pos : 20
    Tarikh daftar : 26/08/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ad13 on Thu Aug 27, 2009 12:01 pm

    intazir,intazir....
    npe owg kte xleh pkai jeans?? ana xphm n ana pun bkn y pkai jeans pun..
    ble ana dgr para da'ie ckp jeans xley...maka otak ana nie cam dh d'program kn xley pkai seluar jeans...haha
    ape sbb owg xley pkai jeans??? ana bkn y nk lwn ye..jgn pikir len lak kt ana nie..hehehe
    juz nk tnye la...
    avatar
    ilman92
    Perdana Menteri
    Perdana Menteri

    Male Lokasi : Imperial Capital, Dar-el-Ehsan
    Umur : 25
    Bilangan Pos : 98
    Tarikh daftar : 19/06/2009

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by ilman92 on Thu Aug 27, 2009 1:18 pm

    ad13 wrote:intazir,intazir....
    npe owg kte xleh pkai jeans?? ana xphm n ana pun bkn y pkai jeans pun..
    ble ana dgr para da'ie ckp jeans xley...maka otak ana nie cam dh d'program kn xley pkai seluar jeans...haha
    ape sbb owg xley pkai jeans??? ana bkn y nk lwn ye..jgn pikir len lak kt ana nie..hehehe
    juz nk tnye la...
    hukum asal x haram...
    sebab dia tutup aurat...
    tp- jeans tu mcm dah jd lambang stereotype...
    lambang muda-mudi masa kini yg ikut arus...
    kita bukan nak ikut arus, kita nak ubah arus...
    ini kita pggl sebagai "tasyabbuh"
    ataupun dalam bhs melayunya "mencontohi jahiliah"...
    para da'i kena ada sifat "tamayyuz"
    iaitu "membezakan diri" drpd jahiliah...
    tp kena tgk situasi...
    kalau kita pakai jeans dpt timbulkan fitnah,
    baik xyah pakai...
    tp kalau pakai jeans kita dapat mendekatkan diri kita dgn mad'u,
    hati2lah bila pakai...
    yang penting, imej da'wah terjaga.
    kita xnak last sekali orang2 yang rambut punk pun ingat dia boleh bawak da'wah dengan imej macam tuh.
    wallahua'lam. pendapat ana.


    _________________
    Muliaku kerana ISLAM!

    Sponsored content

    Re: Hukum Pakai Seluar Jeans

    Post by Sponsored content


      Current date/time is Sat Sep 23, 2017 1:28 pm